Iskolaérett-e a gyermekem?
Az új nevelési év kezdetével feltesszük a kérdést: iskolaérett-e a gyermekem? Menjen-e jövőre iskolába, vagy maradjon még egy évet? A döntés következményét pedig már csak utólag tudjuk értékelni.
Ki dönt?
A törvény szerint az óvoda kezébe van a döntés joga, tehát ha iskolaérettnek nyilvánítják a gyermeket, akkor a következő nevelési évben el kell kezdenie az iskolát. Abban az esetben, ha az óvoda vagy a szakértői vizsgálat nem javasolja iskolában, további egy évig még óvodai fejlesztésben részesülhet.
Megoszlanak a vélemények, hisz mindenki a saját szemszögéből áll a kérdéshez.
A szülő mindenképp a legjobbat szeretné a gyermekének, ez nem kérdés. De sok esetben nem látjuk, nem láthatjuk objektíven saját gyermekünket. Meggyőződésünk, hogy szuper képességei vannak a gyermekünknek, hiszen ő tudja azt is amit a szomszéd gyerek egyáltalán nem. Esetleg már ismeri a betűket. Vagy éppen azt gondoljuk, olyan kis törékeny, az iskolatáska hátra rántja. Mi szülők elfogultak, vagy túlféltőek vagyunk gyermekünkkel. De mi nem látjuk nap, mint nap az óvodában. Nem látjuk, hogy viselkedik az óvodai társas környezetben. Vagy, hogy reagál egy szervezett tevékenység során a kudarc helyzetben. Vagy mennyire szorong bizonyos helyzetekben. Az óvónő az, aki reálisan látja a gyerekeket. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ha már jól számol a gyermek, akkor tuti okos, mehet iskolába. De az iskolaérettségnek számos kritériumai vannak. Az értelmi képességeken túl, fontos milyen a finommotorikája, képes-e megülni és figyelmét a feladatra összpontosítani, irányítani az érzelmeit…, hogy csak egy pár szempontot említsünk azokból amik felett szintén nem érdemes elsiklani és nagyban meghatározza a gyermek iskolaérettségét. Hogy ez ne fordulhasson elő, szükséges az iskolaérettségi vizsgálat. A módszert, tesztet intézménye válogatja.
Vekerdy Tamás véleménye szerint azzal, hogy egy évig óvodában marad a gyermek nem elmulaszt egy évet, hanem nyer egy évet. Más szakember véleménye szerint a halasztás kudarcélményt jelet a gyerekek számára és ronthat az önértékelésükön. Véleményem szerint, ha óvodában maradt a gyermek, akkor azon, hogy túl a spontán érési folyamatok által fejlődik, biztosítani kell számára a szervezett tevékenységek során a képességi szintjéhez mért játékos feladat adást.
Megoldás?
Mint sok más területen, itt sincs mindenki számára jó megoldás szerintem. Ahány gyermek, annyi féle. A legreálisabban véleményem szerint az óvodapedagógus és a szülő együtt tudja meghozni ezt a döntést. Bízva abban, hogy a gyermek számára a következő nevelési év szeptemberében is ez lesz a legjobb megoldás.
Van egy Facebook közösségünk, ahol szeretettel várunk: A Játékfarm Facebook oldalán mindig történik valami. Ha csatlakozol hozzánk, elsők között fogsz az akcióinkról, az újdonságainkról, olvashatsz érdekes híreket, de akár beszélgethetsz is hozzád hasonló érdeklődésű emberekkel. Örülnénk neked, szeretettel várunk. https://www.facebook.com/jatekfarm.hu/?fref=ts
Üdvözlettel,
Ági
www.jatekfarm.hu
Gyermekálmok boltja