Az év Játéka az AZUL
A társasjáték Oscar díj: a „Spiel des Jahres” idei győztese
egy gyönyörű kivitelezésű családi társasjáték az Azul lett.
Egyszerű szabályokkal, de agytekervényeket megmozgató taktikával.
Az Azulban csempeművészekként az évorai királyi palota falait kell kidíszítenetek. De mivel… természetesen „azulejo”-kal eredetileg monokróm, kék - fehér csempékkel, amit Kínából mór kereskedők hoztak az Ibériai – félszigetre a XIII. század környékén. Az „azulejo” elnevezés etimológiája két irányból közelíthető meg. Az egyik a spanyol 'azul'=kék szóból, a másik az apró, színes kavicsot jelentő arab "al-zulaich" kifejezésből származtatja. Utóbbi eredetileg az ókori római mozaikokat jelentette.
A portói vasútállomás csempefalának megcsodálása után térjünk vissza a játékhoz, hogyan is kell több játékossal szín-shudukozni. A cél a legtöbb pont megszerzése a legszebb csempefallal. Készítsünk elő 4-4 csempét a manufaktúrakorongokra, mindenki vegyen maga elé egy játékostáblát és kezdhetünk is.
Egy forduló három fázisból áll:
1. Választhatunk egy manufaktúrakorongot vagy az asztalt és egy színből az összes csempét magunkhoz vesszük. Betesszük ezeket az egyik mintasorunkba, ha nem tudjuk, akkor ügyetlenségünkben és persze pár mínusz társaságában a padlóra kerülnek. Addig tart a válogatás, míg az összes előkészített csempe el nem fogy.
2. Ha egy mintasor betelt, akkor a jobbszélső csempét áttesszük a falra, ezért pontokat kapunk. Minél több oldalszomszédja van ennek a csempének annál többet.
3. Előkészülünk a következő körre. Újra 4-4 csempét teszünk a zsákból a korongokra.
A játéknak akkor van vége, amikor valaki befejezett legalább egy vízszintes sort 5 csempével a falán. Ilyenkor még szerezhetünk plusz pontokat a teljes sorok 2 pontot, a teljes oszlopok 7 pontot érnek. Ha valaki bravúros csempézési technikájával és okos taktikával felteszi egy színből mind az 5 csempét a falára 10 bónusz pont ütni a markát.
A játék villámgyors, nem számít, hogy ketten vagy négyen játszotok kb. fél óra alatt lepörög egy party. A szerencsefaktor az előkészületekre van minimalizálva, ami ez után történik, csakis rajtad áll. Néha persze a társaid pont azon a korongon, pont azt a színt viszik el, amivel kész lenne egy mintasorod. C’est la vie… Újratervezés, válassz egy pár olyan csempét, ami majdnem olyan hasznos.
Egy pár szó a díjról: az adott évben megjelenő német nyelven kiadott „családijátékok” versenyeznek. Legelőször 1979-ben adták át az év játéka (SDJ) díjat, akkor a Hase und Igel (Hare and Tortoise= Nyúl és teknős) társasjáték nyerte. 1989 óta „gyerekjáték” illetve 2011 óta „gémerjáték” kategóriában is elismeréssel tüntet ki egy-egy játékot a zsűri. A „gémerjáték” megnevezés hosszabb, bonyolultabb játékokat takar. Első alkalommal az utóbbi kategória győztese a Magyarországon is méltán népszerű 7 Csoda lett, ezelőtt pont 7 évvel.
Jó játékot!
a kartongyík