A 4 alapvető játéktípus, ami végigkíséri a gyerekkort
Kommunikációs szakemberek szerint olyan nincs, hogy nem kommunikálunk, hiszen, ha nem kommunikálunk az is jelent valamit. Pszichológusok azt állítják: olyan nincs, hogy egy gyerek nem játszik. De mit tesz akkor, amikor játszik? Miért fontos a játék? Miért játsszunk? Most elmondjuk, nem csak azt, hanem a 4 játéktípust, amin minden ember átmegy élete során.
Ha nem lenne játék: avagy ezért nem lehet nem játszani
Képzeld el a kisbabádat, amint nem játszik. Vajon mit tesz? Fekszik, és egyetlen pontot néz? Meddig bírja ezt, és ki vagy mi garantálja azt, hogy most biztosan nem játszik?
A játék szépsége éppen ebben van: egyszerűen nem lehet nem játszani, hiszen ha képesek lennénk semmit tenni, akkor valószínűleg megragadnánk abban az állapotban, amikor az ágyban fekszünk, és látszólag nem teszünk semmit. A játék – mely csak a fejlettebb emlősöknél létezik – szerepe sokkal összetettebb annál, mint gondoljuk: a játék maga a fejlődés.
Az explorációs játék: a babák játéka
Az egészségesen fejlett baba - féléves korától - explorációs játékok sorát játssza: ezeknek a játékoknak a lényege a gyakorlás, a funkcionalitás, a mozgás, és a kísérletezés. A baba eközben fedezi fel a környezetét, és önmagát (és választja el önmagát, a környezettől), de ezek a felfedezések mindaddig nem tekinthetőek valódi játéknak, amíg a baba nem a saját örömére teszi. A legtöbbjük akkor érti meg a játék lényegét (és akkor kezd el valóban játszani), amikor összeköt és megért dolgokat: amikor a csörgőt a kezébe adod, még nem játszik, ha véletlen megrángatja. Játék akkortól van, amikor direkt, és több alkalommal teszi ezt a maga örömére. Boldogságot pedig az okozza majd, ha a játék minden alkalommal ugyanaz, azaz ismétlődik: ha a csörgő nem csörög, a baba tanácstalanná válhat. Ahogy „idősödik” a baba, a játék kiüresedik, unalmassá válhat, ezért új játéktípusra lesz szükség.
A gyakorló játék
A gyakorló játék eleinte a felfedezésről szól. A csecsemő állandóan tapogat, kóstol, információt szerez a körülötte levő tárgyakról. Ilyenkor kóstolja meg az asztalt, a bögrét, tapogatja meg azt, amit elér. A baba kétkedik: az addig rendben van – gondolja – hogy, ha megrázom a csörgőt, az csörög. De mindig csörög, és vajon ki az az én, aki megrázza? Ugyanezek a kérdések foglalkoztatják az asztallappal kapcsolatban is: értem, hogy rossz íze volt nemrég, de vajon most is rossz az íze? Egyáltalán ki az, aki ezt megharapja, ki az az én? A gyakorló játék velejárója a kísérletezés, a játék a funkcióörömről szól: azaz, ha valami így történt, akkor annak legközelebb is úgy kellene történnie. Így a gyerek felfedezi, hogy ennek az egésznek ő az oka. Ez a játékkal való tanulás legproduktívabb időszaka: ezért tud órákig kacsát dobálni a kádból, vagy végigtrappolni ugyanúgy, ugyanott. A gyakorlójáték alatt fejlődik ki a gyerek érzelmi élete, nagy mértékben fejlődik a kézügyessége, és a reflexei, megismeri a tárgyakat, és azok tulajdonságait.
A szimbolikus játék
A szimbolikus játék tart a legtovább, és több szakasza van. A gyermek nagyobb, ért már dolgokat, ezért nem egy mozdulatot, vagy mozdulatsort ismétel, hanem élményeket, neki tetsző dolgokat játszik újra. Ezért lehet az, hogy huszadszorra tesz eléd egy tál láthatatlan levest, vagy süt neked sütit, vagy harap meg a dinoszaurusza. Ez után gyorsan átlép a második szakaszba, amikor szerepjátékot játszik, azaz felvesz egy neki tetsző szerepet: például szakácsnőként áll a konyhában, és úgy készíti el neked a levest. Akár ezerszer. A szabályjáték követi a szerepjátékot: amikor a gyerek bizonyos szabályokat hoz vagy megért. A játék - közben - átalakul, bonyolódik: ha nincs nálad pénz, akkor nem tud neked levest adni, hiszen azért fizetni kell. Ekkor fordulhat elő, hogy a gyereket rossz élmény éri, de ezt likvidálja (azaz annyiszor játssza el a rossz élményt, amíg semmi reakciót nem vált ki belőle) vagy kompenzál, azaz meg nem történtté teszi azzal, hogy elraktározza az álomvilágába.
A szabályjáték
A szabályjáték iskolás korban kezdődik (ezt segíti az iskola rendszere is), ekkor a játékok szabályok mentén működnek: idővel mindennek szabályai lesznek. (Sokan úgy vélik, ekkor tűnik el a gyermeki lélek, és végtelen hatalmas szabálytalan világ). Eltűnik a „Játsszuk azt, hogy” vagy a „Csinálj úgy mintha” a közös minőségi idő válik a legfontosabbá, az együtt kitalált, és megírt szabályok lesznek a minták, melyeket életünk végéig magunkkal viszünk.
És a gyerekből lassan felnőtt válik. Aki tovább játszik, és játszmázik.
Van egy Facebook közösségünk, ahol szeretettel várunk: A Játékfarm Facebook oldalán mindig történik valami. Ha csatlakozol hozzánk, elsők között értesülhetsz az akcióinkról, az újdonságainkról, olvashatsz érdekes híreket, de akár beszélgethetsz is hozzád hasonló érdeklődésű emberekkel. Örülnénk neked, szeretettel várunk. https://www.facebook.com/jatekfarm.hu/?fref=ts

Üdvözlettel,
Ági
www.jatekfarm.hu
Gyermekálmok boltja